Door Yosemite naar Mammoth Lakes

13 september 2016 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Gisteren zijn we al een stukje het Yosemite NP in gegaan. Vanochtend zijn we wederom het park in gegaan. Via Yosemite zijn we naar Mammoth Lakes gereden. Vanochtend bij vertrek was het stralend mooi weer. Het zonnetje scheen volop en het was ruim 20 graden.

Bij de ingang van het park was het druk, er stonden twee rijen auto's te wachten om het park in te gaan. Opzich ging dit vrij vlot en omdat we een jaarpas voor alle Nationale Parken hier hebben, konden we zo doorrijden. In het begin was het even achter elkaar aan rijden, maar eenmaal een stukje in het park verdeelden de auto's zich en was hef fijn rijden. Het eerste stuk deed ons aan Mount Rainier denken, slingerwegen door de bergen en dennenbomen heen, alleen misten we hier de meertjes, watervallen en beekjes die we daar veel zagen. Naarmate we langer onderweg waren, werd de omgeving steeds mooier. Helemaal toen we bij El Capitan kwamen, een van de grote steile bergen daar. Direct hiernaast was een hoge waterval, de Bridalveil falls, maar door de droogte kwam hier maar een klein stroompje water naar beneden.

image image image

Hoe verder we door Yosemite reden, hoe kouder het werd. Vooral toen we over de Tioga Pass reden, hoog door de bergen. Op een gegeven moment was het nog maar een graad of 4 en hebben we zelfs nog wat hagel en natte sneeuw gehad. Wat er overigens wel erg gaaf uit zag zo hoog in de bergen. Ook vandaag veranderde het landschap weer snel en hebben we volgens mij alle uitersten wel gezien. Groene bossen, droge vlaktes, hoge bergen, riviertjes en meertjes. Noem het maar op. En van 23 graden naar 3 graden.

image image image image

Aan het eind van de middag kwamen we aan bij ons resort in Mammoth Lakes, in de winter een prachtig skigebied en ook nu prachtig om te zien. Maar koud! Bij het inchecken werd ons ook verteld dat dit niet normaal is voor de tijd van het jaar. Het hoort hier juist heel warm te zijn. Dit hadden we van te voren dan ook niet verwacht en is zo'n groot verschil met de andere kant van het park, waar we vanochtend vertrokken.

image image

Toch had het wel wat, het koude weer en de overweldigende bergachtige omgeving. Als je de skiliften hier ziet kun je je ook goed een voorstelling maken van hoe het hier in de winter uit ziet. Om op te warmen zijn we de spa in gedoken, die we helemaal vor ons zelf hadden. Lekker buiten in de jacuzzi en daarna het dorpje in om wat te eten. Het is hier al vroeg donker en alles was erg leuk verlicht. We zeiden beide tegen elkaar dag alles bij elkaar haast een kerstgevoel gaf. Dan kun je je haast niet voorstellen dat we morgen in de hitte van Death Valley zitten, waar het zo'n 30 graden warmer is.