On the road again. Eerste stop; Berlijn

8 juni 2017 - Praag, Tsjechië

Op veler verzoek; oftewel na veel verzoekjes van Carly, heb ik besloten om ook van deze vakantie een blog bij te houden. Niet zo uitgebreid en vaak als van de reizen naar Zuid Afrika en West-Amerika, maar ik ben van plan om wel een paar keer wat te bloggen. Een leuke en makkelijke manier om familie en vrienden op de hoogte te houden en vooral ook heel leuk om zelf later nog eens terug te lezen.

De vakantie zelf begon afgelopen zaterdag al met Pinkpop, samen met Erwin en Nienke. We hadden een hotelletje geboekt in Valkenburg om van daaruit met de trein naar Landgraaf te gaan. Alles verliep voorspoedig, totdat we bij de ingang aankwamen. Of beter gezegd, bij de rij naar de ingang. Al met al heeft het een dik uur geduurt voordat we binnen waren. Daarna nog een half uur in de rij voor muntjes en toen kom eindelijk het feest beginnen. Erg genoten van Chef' Special & Kensington. Iets minder van Bieber, maar we hebben ons toch goed vermaakt.

IMG_0928  IMG_0965  IMG_0981

Na een nachtje in Valkenburg zijn we in de ochtend weer teruggereden naar Delfzijl. Even bijkomen en vast wat spullen inpakken om vervolgens door te gaan naar de Pinksterfeesten. Zondagavond en maandagmiddag en -avond hebben we daar gefeest. Maandag met niet al te veel borrels en niet te laat, want dinsdag zouden we vertrekken voor onze zomervakantie.

IMG_0990  IMG_0994

Een nieuwe reis dus... Minder ver weg dan de vorige, maar daarom (hopelijk) niet minder leuk. Met als eerste stop Berlijn. Stond al een tijdje op het verlanglijstje en het is me een raadsel waarom we hier nog niet eerder zijn geweest.

De reis er naar toe duurde eventjes, onderweg veel wegwerkzaamheden en oponthoud maar alsnog waren we aardig op tijd bij ons hotel. We hadden een hotel geboekt aan de Kurfurstendamm, erg centraal gelegen in Berlijn. Ook direct de enige bestemming die we vooraf geboekt hebben, de rest van de reis is op de bonnefooi. De spullen in het hotel gedropt om nog even op pad te gaan  we hebben een stukje door de stad gewandeld, maar toen er een dikke regenbui aan kwam zijn we maar snel ergens naar binnen gegaan om een hapje te eten.

IMG_1012  IMG_1017  IMG_1028

Na het eten nog een stukje door de stad gelopen over de Kurfurstendamm en langs wat zijweggetjes, om weer terug te gaan naar het hotel. We besloten om de volgende dag een tour door de stad te doen met de hop on hop off bus om zo alle hoogtepunten van de stad te kunnen zien.

We namen direct 's ochtends een van de eerste bussen, zodat we de hele dag de tijd zouden hebben. De eerste plek waar we zijn uitgestapt was op de Potsdamer Platz. We zijn een Panorama punt ingegaan om de stad vanaf grote hoogte te kunnen bekijken. Dan zie je pas echt hoe groot Berlijn is.

IMG_1038

Dit was ook direct de perfecte plek voor een ontbijtje, met het mooiste uitzicht dat je hier kunt hebben. Nadat we weer beneden waren hebben we alle andere highlights van de stad gezien, zoals het Holocaust Memorial, Brandenburger Tor, Checkpoint Charlie, een stuk van de muur, de Reichstag, de Fernsehturm, Hauptbahnhof en noem het maar op.

IMG_1090  IMG_1101  IMG_1110  IMG_1130  IMG_1132  IMG_1149

De tijd vloog voorbij, zoveel gezien en zoveel indrukken opgedaan. En ook een stuk wijzer geworden wat de geschiedenis van Berlijn betreft over bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog en de Muur. Je komt hier eigenlijk tijd te kort om alles te zien.

We hebben de dag afgesloten op een terrasje met bier en Currywurst. Erg laat werd het niet, want het was best een lange dag geweest. Inmiddels is het al weer donderdag en zijn we vanochtend vanuit Berlijn naar Praag vertrokken. Een totaal andere stad maar ook weer prachtig. De middag hier bestond uit rondslenteren en eten en drinken op terrasjes. Het weer is hier erg goed, vandaag al veel zon en warm, morgen nog een paar graden er bij. Plan is om dan echt wat uitgebreider de stad te gaan verkennen, waar we erg veel zin in hebben! En natuurlijk volgen hiervan ook de verhalen en foto's.

1. Papa:
    9 juni 2017
    Dat is leuk! Had er niet op gerekend, maar ik vind het heerlijk om jullie weer te volgen. Geniet lekker van jullie welverdiende vakantie. Tot ziens kanjers
  2. Janet:
    9 juni 2017
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Nog veel plezier verder.