Praag

10 juni 2017 - Wenen, Oostenrijk

Na twee dagen Berlijn zijn we in de auto gestapt naar onze volgende bestemming; Praag. Ook deze reis verliep op zich goed, maar ook op deze route waren er weer veel wegwerkzaamheden. Daardoor konden we niet echt lekker doorrijden. Maar who cares, we hebben tenslotte vakantie.

IMG_1192

In Praag zelf was het even zoeken. In eerste instantie had ik een hotel op het oog waar we eenmaal aangekomen nergens de auto kwijt konden om überhaupt maar te vragen waar we de komende dagen konden parkeren. Snel via Booking.com verder gezocht, terwijl Edwin door de stad reed. Gelukkig hadden we al snel een appartementje gevonden, ook midden in het centrum en mét privé parkeerplaats.  De eigenaar nam uitgebreid de tijd om ons over de wijken, bezienswaardigheden en beste plekken om te eten en drinken te vertellen. Daarna zijn we direct op pad gegaan om nog geen kilometer verder al op het eerste terras te ploffen voor een biertje. Het zat heerlijk in het zonnetje en we waren zo een uurtje verder. Vervolgens een stuk verder gewandeld om bij een pizzeria op het terras terecht te komen.

IMG_1199  IMG_1202

Na het eten zijn we nog een stukje verder de stad in gewandeld, via het oude stadsplein richting de Karelsbrug. In de stad was het gezellig druk. Via allerlei steegjes en pleintjes met volle terrassen kwamen we uiteindelijk bij de Karelsbrug uit. Ook hier was het erg druk, maar mooi om te zien. Helemaal omdat de zon al onder begon te gaan. We zijn naar de overkant gelopen en besloten daar ook weer om te draaien, omdat het plan was om de volgende dag ook nog de hele stad door te gaan. Uiteindelijk was het al donker voordat we terug waren bij ons appartement.

IMG_1247

De volgende dag was het nog warmer dan de dag er voor. Wat dat betreft hebben we het erg getroffen met het weer tot nu toe. In de stad hebben we een plekje opgezocht om te ontbijten voordat we echt de stad zouden gaan verkennen.

IMG_1268

Een goede bodem was ook wel nodig, want we hebben die dag heel wat kilometers afgelegd. Als ik m'n telefoon mag geloven, hebben we 15 kilometer gewandeld. En dat zal ook wel kloppen, want het was een heel eind. Vraag me niet precies welke route we langs zijn geweest, maar als ik me niet vergis zijn we alle highlights van de stad bij langs gewandeld. Uiteraard wel met een tussenstop op een terrasje en we hebben een paar keer ergens in een park gezeten om van het mooie weer en prachtige uitzicht te genieten. Die heb je hier genoeg door de hoogteverschillen. Ook valt op hoe groen het hier is, veel bomen en parkjes.

IMG_1282   IMG_1288

Een van de letterlijke hoogtepunten van onze wandeling door de stad was het uitzicht vanaf de Petrín heuvel. Via een tram kom je de heuvel op. Het uitzicht van de heuvel is al prachtig, maar nog indrukwekkender is het vanaf de 'Eiffeltoren' die boven op de heuvel staat.

IMG_1346  IMG_1352

We zijn lopend weer naar beneden gegaan, langs o.a het klooster, de Praagse Burcht, St. Vituskathedraal, de Joodse wijk en het Oude Stadsplein. Waar je ook loopt en kijkt, alles is mooi. De gebouwen zijn allemaal zo oud en statig, met de mooiste versieringen en details. Je weet gewoon niet waar je kijken moet. De smalle steegjes maken het extra gezellig en zorgen er voor dat zo'n grote stad als Praag toch heel knus aanvoelt.

IMG_1317  IMG_1326  IMG_1331  IMG_1380

In de avond hebben we wederom een terrasje opgezocht en nadat we daar wat hebben gegeten zijn we teruggelopen naar het appartement. Praag was weer heel anders dan Berlijn, maar beide waren geweldig. Vanochtend zijn we naar Wenen vertrokken. Dit was niet helemaal volgens planning, maar kwam vanwege drukte op de weg en het weer beter uit dan ons oorspronkelijke plan. Inmiddels hebben we er hier ook al een mooie dag op zitten, maar daar over later meer. Nu eerst tijd om te gaan slapen. Morgen verlaten we Wenen alweer en ruilen we de hotels in voor onze tent.

1. Papa:
    10 juni 2017
    Levensgenieters en wereldbewoners. Fijn hoor.
  2. Janet:
    11 juni 2017
    Klinkt goed. Wij zijn ook aan het aftellen. Nog een week te gaan. Veel plezier nog verder. Groetjes mams.
  3. Jeannette Piek:
    11 juni 2017
    Nu alweer in Wenen. Wat gaat dat snel. Tegen die tijd dat ik dit berichtje heb gestuurd zeggen jullie:' we zitten in Kroatie' .
    Mooie foto's van Praag. Ik kreeg van Luco direct een toeristische uitleg over Praag. Ik moest vragen:' hebben jullie de beroemdste brug van Praag ook nog gezien?
    Ik verheug me weer op de volgende blog vanuit....... wie zal het zeggen.
    Ik ga het meemaken.
    Tot ziens dan maar weer.
    XXX