Wenen in één dag en kilometers maken

12 juni 2017 - Duga Resa, Kroatië

Zaterdag zijn we van Praag naar Wenen gereden. Het plan was om na Praag te gaan kamperen in het zuiden van Oostenrijk. Helaas liet het weer ons daar flink in de steek. Om wel bij het mooie weer uit te komen, zouden we een behoorlijk stuk moeten rijden. Aangezien we toch over Wenen moesten, besloten we om daar een nachtje te overnachten. Rond half 3 's middags hadden we ingecheckt in het hotel. Snel de spullen naar de hotelkamer gebracht en met de metro de stad in, want we zouden hier maar één nachtje blijven en wilden in die korte tijd wel wat van de stad zien.

Ons hotel lag vlak bij de metro halte en maar twee tussenstops van het centrum weg. We stapten uit op de Stephansplatz bij de Stephansdom. Echt een prachtige kerk om te zien. Van daaruit zijn we door de stad gaan lopen. We hadden ons van te voren niet echt in Wenen verdiept, maar als je begint met lopen kom je vanzelf langs de meest mooie plekken. Ook hier ziet alles er weer zo mooi en statig uit, maar toch weer heel anders dan Praag.

IMG_1383  IMG_1385

Vanaf de Stephansplatz zijn we richting de Sint Petruskerk gelopen. Op een pleintje daar vlak bij hebben we eerst een tussenstop gemaakt om wat te eten en te drinken. Vervolgens zijn we naar de Michaelerplatz gelopen. Hier is ook de Spaanse rijschool te vinden en het Sisi museum. Op de Michaelerplatz stikt het van de koetsen waarmee je een toer door de stad kunt maken. Leek Edwin wel een leuk idee, want dan hoefden we niet de hele stad door te lopen in de korte tijd die we hebben en konden we toch de highlights van de stad zien. Zo gezegd, zo gedaan. Hoe toeristisch het ook is, stiekem was het toch heel leuk om op deze manier de stad door te gaan.

IMG_1411  IMG_1419

Weer terug bij de opstapplaats zijn we gaan wandelen naar het Museum Quartier. Het was heerlijk zonnig weer, dus we zijn in het gras neergeploft met uitzicht op alle mooie gebouwen en beelden om ons heen.

IMG_1445  IMG_1393

Na een tijdje zijn we verder gelopen langs de rozentuin, het paleis en operahuis terug naar de gezellige drukte in het centrum. Eerst op het ene terras een biertje en toen door naar de volgende om wat te eten; Wienerschnitzel uiteraard.

IMG_1452  IMG_1450

Nog even een rondje door het centrum en toen hebben we de metro terug gepakt naar het hotel. De volgende dag werd ik helaas wakker met griep. We zijn gaan rijden met het idee om ergens in Kroatië de tent op te zetten, waar precies hadden we van te voren niet bedacht. Na een paar uur rijden, had ik het wel gehad en kon ik niet wachten tot de tent stond. We zijn op een camping terecht gekomen aan de rivier de Mreznica bij Duga Resa. Schijnt de mooiste rivier van Kroatië te zijn. Veel hebben we er nog niet van gezien, gisteren was het vooral de tent opzetten, boodschappen doen en voor de rest zo weinig mogelijk. Voor vandaag zijn we ook van plan er een relaxte vakantiedag van te maken met een beetje zwemmen in de rivier, zonnen, boekje lezen etc. Niet erg spannend voor een blog dus ;) Morgen waarschijnlijk wat meer actie, want de omgeving hier schijnt erg mooi te zijn!

1. Janet:
    12 juni 2017
    Weer een mooi verhaal. Hoop dat je snel weer opknapt. Xxx.
  2. Papa:
    12 juni 2017
    Gauw beter worden. Ennnuh, dat is toch vakantie? Voor je tent zitten/liggen en genieten.
  3. Jeannette Piek:
    13 juni 2017
    De weersvoorspellingen zijn super. Wordt dus veel zwemmen denk ik. Vergeet niet van de omgeving te genieten.
    O ja, en smeren he